KANGAR: A Malay woman who died in Kampung Guar Musang, near here, on June 12 was buried according to Buddhist rites in the village.
This followed the Perlis Religious Affairs Department’s decision that the woman, Selimah Mat, 78, was no longer a Muslim at the time of her death although her identity card states her religion as Islam.
Perlis Syariah High Court judge, Zaini Abd Rahim when met by Bernama today, confirmed that the woman did not profess the Islamic faith and could be buried according to Buddhist rites.
The younger sister of the deceased, Kiah @ Rokiah Mat, 75, claimed that when Selimah was 16, she was taken to Thailand by someone and returned eight years later with a three-year-old son.
Rokiah said her sister admitted to her of having married a Buddhist man.
“I had asked her to return to Islam but she remained non-committal,” she said.
Rokiah also claimed on having seen Selimah entered the Buddhist temple in the village to engage in religious activities like the other Buddhists in the village.
She said she had also seen a photograph of her sister and her husband in a Buddhist initiation ceremony for the couple’s son, Aisok a/l Elan, when he was 20.
Last Thursday, Aisok sought permission from the Mata Ayer police station, near here, to bury his mother according to Buddhist rites.
Aisok said his mother had before asked that she be buried and not cremated in the event of her death.
————————————–
Versi Bahasa Melayu:-
MURTAD: Selimah Mat dikebumi ikut amalan Buddha
KANGAR: Mahkamah Rendah Syariah di sini, semalam memutuskan mayat warga emas berketurunan Melayu dikenali Selimah Mat dikebumikan mengikut amalan Buddha selepas mendapati si mati tidak lagi mengamalkan ajaran Islam selepas berkahwin sejak 62 tahun lalu.
Mengikut laporan, Selimah, 78, adalah berketurunan Melayu berdasarkan identiti pada kad pengenalannya yang beragama Islam. Identitinya itu dikesan apabila anak lelakinya, Aisok a/l Elan, membuat laporan polis mengenai kematian ibunya di Balai Polis Mata Ayer, dekat sini, 12 Jun lalu.
Selimah dari Kampung Panggas, Chuping, dekat sini dikatakan dibawa lari ke Thailand dan berkahwin dengan seorang lelaki Thai berketurunan Buddha dikenali sebagai Elan ketika berusia 16 tahun serta menetap di negara jiran.
Bagaimanapun, si mati dikatakan pulang semula ke kampung halaman suaminya di Kampung Guar Musang, di sini dengan membawa pulang seorang anak perempuan berusia tiga tahun pada 1954 lalu.
Pasangan itu mempunyai dua anak iaitu Aisok, 53 dan seorang perempuan berusia 58 tahun.
Hakim Mahkamah Syariah, Zaini Abdul Rahim, menyatakan mahkamah berpuas hati dengan keterangan daripada pihak Jabatan Agama Islam Perlis (Jaips) berhubung status si mati yang sudah tidak mengamalkan ajaran Islam dan membenarkan pengebumian mayat wanita itu dilakukan mengikut amalan Buddha.
Related:
- MURTAD: Azlina Jailani @ Lina Joy
- MURTAD: Siti Fatimah @ Tan Ean Huang
- MURTAD: Islam dihina di Malaysia
- MURTAD: Permohonan Siti Fatimah diterima







17 June 2008 at 8:30 am
HARI ini… kalau dikata Melayu, tak semestinya dia Islam. ‘Melayu’ dirujuk sebagai bangsa, walaupun dulu orang kata “dia Melayu tentu dia orang Islam”. Dunia semakin berubah dan…makin menghampiri kiamat.
Apabila seorang Melayu yang Islam mengisytiharkan dirinya/beriktikad “telah keluar dari Islam, tidak lagi mengamalkan ajaran Islam, berkahwin dengan orang bukan Islam yang tidak menganut Islam serta tidak menjadikan Islam sebagai landasan hidupnya…maka murtad lah dia selagi dia tidak bertaubat dan kembali kepada agama yang satu”
Nauzubillahhiminzaliq.
6 November 2009 at 7:29 am
nauzubillahiminzaliq gak…
skg ni mcm2 blaku..slain murtad…p’zinaan yg dihalalkn oleh undang2 pn byk..cth suami/isteri islam bkwin (mdaftar kwin) dgn psgn bkn islam tanpa perlu mnukar agama msing2..cth yg blaku di s’pura n indonesia…
plg myampah a/bila ada wartawan media hiburn tempatan m’gulas “..budaya n agama yg bbeza tidak m’halang mrk myatukan cinta..” astaqfirrullahalzhim…dunia dh m’hampiri kiamat.
6 November 2009 at 7:32 am
nauzubillahiminzaliq gak…
skg ni mcm2 blaku..slain murtad…p’zinaan yg dihalalkn oleh undang2 pn byk..cth suami/isteri islam bkwin (mdaftar kwin) dgn psgn bkn islam tanpa perlu mnukar agama msing2..cth yg blaku di s’pura n indonesia…akhirnya lahirlh anak2 zina (yg disahkn undang2 dunia sbg ank yg halal)
plg myampah a/bila ada wartawan media hiburn tempatan m’gulas “..budaya n agama yg bbeza tidak m’halang mrk myatukan cinta..” astaqfirrullahalzhim…x blajar agamake wartawan tu?…s’olah2 dia bstuju pbuatn psgn artis luar tu (yg popular gak di m’sia)..masalahnya majalah hiburn remaja2 yg mbacanya..kalo remeja tu cetek ilmu, habislh…dunia dh m’hampiri kiamat.
18 June 2008 at 5:38 am
confirm kekal in hell… what a pity..
18 June 2008 at 11:04 am
kesian… kalau dia sempat mengucap sebelum ajalnya pasti ada kemaafan dari-Nya.
22 June 2008 at 7:58 am
knp ckp “confirm kekal in hell”? manusia xlayak mghakimi. hnya Tuhan yg berhak mnentukan d mana pgakhiran kta kelak.
25 June 2008 at 1:28 am
Nauzubillahhiminzaliq…Allahhuakbar
Gementar jiwa bila ada hal mcm ni. Betul memang kita tak harus menghakiminya. Yang Berkuasa itu Lebih Mengetahui. Yang kita mengaku Islam ni, perbaikilah lagi keislaman kita. Mohon kasih dariNya.
23 October 2008 at 10:23 am
dia akan selamat jika dia mengamalkan ajaran Buddha dgn sempurna
17 November 2008 at 4:57 am
selamat? selamat bagi sampuna hanya dalam ajarannya not in Islam.
29 December 2008 at 5:09 pm
aduhsss…..dunia oh dunia…..dah akhir zaman…
12 January 2009 at 4:18 am
why not?
let’s juz say her only mistake to the muslims was to renounce islam.
but all her life she observes the moral principles of Buddhism, she pratices meditation and let’s just say she attains Nibbana, in line with her husband’s religion.
she’s definately safe.
16 February 2009 at 7:17 pm
according to Islamic teaching, those who seek other than Allah Almighty as the only God, will definitely not safe. Pity on those who have taken the words of God as God, I seriously invite you Sampuna and the other my buddhists brothers to get to know the actual Allah as my Lord and your Lord as ready to totally submit to God’s wills and to admit that Prophet Muhammad PBUH is his prophet. Come to Islam and leave the other idolaters.
6 March 2009 at 8:58 am
to iik supporter :
firstly,please don’t be rude to call Buddhists and other non-Muslims idolaters.You should see the context of images within the defination of each practioner’s religion.For Buddhists,the image IS NOT A MUST.
Idolaters = those who believe there’s something powerful in the image, eg – the belief that Buddha lives in the statue, eats & drinks what people put before the image : that’s SILLY!TRUE LEARNED BUDDHISTS WILL TELL YOU IDOL WORSHIP AIN’T BUDDHISM, AND HAS GOT NO TEXTUAL REFERENCE FOR IT. The Buddha image is just a symbol to remind Buddhists of the teacher they follow.
And mind you,many Buddhist meditation centres have got no Buddha images.Buddhism = walking the path of the Buddha.Path of the Buddha = Noble Eightfold Path.
If for you,Islam IS the ONLY WAY & THE WAY OF LIFE,to me IT IS BUDDHISM.
there are reasons why i DID learn bits of Islam and still found comfort in Buddhism.
1. Buddhism calculates the worth of a person’s life by his virtue,not religious label.
2. In Buddhism,death does not narrow us down to either a happy heaven or horrid hell,the journey later is determined by our deeds and spiritual perfection.
3. In Buddhism, neither Heaven nor Hell is eternal.If by one’s horrid deeds one falls to hell,one’s not a dead meat till eternity!There’s hope for future redemption by affinity with the righteous way (Dhamma)
4. Buddhism prescribes the Path suited to each person’s mentality.For the householders,the path of a holistic family and worldly life.For the more spiritually inclined,the Patimokha discipline that protects one from sensual temptation.
hence,kawan, i’m contented in Buddhism but in no way am I going to say islam is lousy.It’s just not my cup of tea.
you can’t blame a bloke for disliking coffe can’t you?
10 March 2009 at 6:32 pm
iik, sampuna, tak kisahlah kita agama apa pun, yang penting kita kena respect each other kepercayaan. Even dalam islam pun, kita memberi kebebasan beragama. Semua agama menyeru kabaikan, that is the most important.
25 March 2009 at 4:06 pm
Islam, agama yang turun dari langit. Islam agama yang sempurna dan sesuai untuk semua zaman. Agama Buddhist, agama ciptaan manusia. ALLAH mencipta alam semesta. Bolehkah manusia mencipta alam semesta? Manusia nak cipta kuku pun tak boleh! Inikan pulak hendak menandingi ciptaan Tuhan Rabbuljallil.
Bagaimana mungkin, manusia mencipta Tuhan, kemudian mereka sembah seperti penganut agama Buddhist! Cuba anda fikir dengan waras.
Kepada penganut selain Islam, anda masih mempunyai masa untuk berfikir akan agama yang benar selagi anda bernafas di bumi sementara ini. Jika anda fikir agama anda benar, ya terpulang. ALLAH s.w.t tidak menerima amalan daripada agama lain. Sesungguhnya ALLAH s.w.t maha pemurah lagi maha penyayang kepada hambaNya.
26 March 2009 at 1:18 pm
TERIMA KASIH KEPADA SEMUA PEMBACA DAN PEMBERI KOMEN. KITA DI SINI MEMBERI PANDANGAN MASING-MASING DAN BUKAN UNTUK BERGADUH.
Menyeru ke arah kebaikan adalah jihad umat Islam. Berpesan-pesanlah kita sesama manusia.
Wallahualam.
7 April 2009 at 6:37 pm
well shukoi9909,
kalo bagi muslim “Islam, agama yang sempurna dan sesuai untuk semua zaman” Buddhist juga percaya yg sama ttg Buddhism (Akaliko).
Pdpt sdr bhw “manusia mencipta Tuhan, kemudian mereka sembah seperti penganut agama Buddhist!” menunjukkan betapa jahilnya sdr ttg Buddhism,tapi nak komen juga.Cari satu ayat dlm kitab Tipitaka membuktikan tuduhan sdr.Sy akn ‘murtad’ Buddhism. Kami tak sembah Buddha sbg tuhan,ataupun menyembah patungnya.Kami namaskara depan patungnya sempena menghormati guru agong,bukan meminta apa2,seperti saudara tabik kat bendera.Ko sembah bendera ka masa tu?
Kenyataan sdr “ALLAH s.w.t tidak menerima amalan daripada agama lain” hanya benar setakat PENDAPAT ISLAM.Buddhism juga terdapat satu pandangan exclusively Buddhist,iaitu dlm Mahasitipathana Sutta,dicatatkan “Ekayano ayam bhikave maggo” yg bermaksud INILAH JALAN YG TUNGGAL (kepada Nibbana) -> yg juga bermaksud hanya amalan cara Buddha saja dpt membawa ke Nibbana. Terdapat agama selain Islam juga berpendapat tuhan hanya menerima amal dari golongannya.
camner tu? siapa betul?
yg penting,agama tak ajar hang pijak agama lain.Hang amal,hang dapatlah!Hang amalkan Islam,semua end result yg islam janjikan ko pasti dapat.
Bagi aku yg Buddhist,of course,aku akan dapat end result Buddhism.
cheers,selamat mengamalkan agama.
semoga aman damai hangpa semua
tenkiu kakak tuan punya blog
Buddha bukan tuhan,beliau cuma penyampai mesej kebebasan dr kesengsaraan,cuma guru agong yg menjadi tokoh kepada kami Buddhist.
10 April 2009 at 5:59 pm
Assalamua’laikum
Apa yang berlaku pada Puan Selimah,sudah memang kehendak dia,dia pun sudah istiharkan dan beriktikad diri dia bukan Islam lagi.Jadi biarlah dia dihumban dalam neraka paling panas dan berapi.Dan lebih baik dia mati dari hidup kerana dikhuatiri akan pengaruh umat islam yang lemah imannya.Peringatan pada yang murtad pulanglah ke Islam balik,tak sayang ke tubuh badan di lebur api yang berganda2 lebih dari api biasa.Hidup di dunia dengan enjoy dan kekayaan hanya sementara.Akhirir bagi saya Islam sahaja ugama yang Allah redhoi,yang lain2 akan terus di humbankan ke neraka paling panas.
Wassalam
Roslee
11 April 2009 at 3:35 pm
TQ Sampuna, at least you’ve been remind about Islam, Allah and His prophet Muhammad PBUH. You’ve read and received about your muslim brothers’ invitation to Islam. We muslim also believe that Buddha was also one of the prophet of Allah, because Allah told us in Quran, that He will not let the people in the other places and times go astray before He sent them a prophet to remind them (in this case, Buddha is suit to God’s description as the reminder for the people in Asian region thousands of years ago)
What I would like to suggest you, pray to your God, or nirwana or whatever the most supreme power in your belief, to show you the right path, to show you who He actually is… or you care try to pray (O God, if you are there, please fulfill my needs of looking for You)
So don’t simply get emotional with my invitation to Islam.
Oo Allah, haven’t I fulfill the call for Islam to my brother?
6 November 2009 at 7:23 am
Salam. Berhati2 bercakap iik..risau merosakkan akidah…xda dalam Al Quran + hadis yg menyatakan Buddha adalh rasul/nabi/pesuruh ALLAH. Nabi2 yg diceritakan dlm Al Quran hanya membawa ajaran yg m’tauhidkan ALLAH, bukan semata2 menerangkan yg mana satu baik dan yg mana satu buruk.
Utk nina (& sy sdr), mmg sume agama mgajar kpd kebaikan, tetapi hanya Islam agama yg mengajar ke arah m’tauhidkn ALLAH (hanya ALLAH Tuhan yg disembah, tiada sekutu baginya)
wslm
11 April 2009 at 5:46 pm
nak tanya hangpa lah,ayat Quran yg keberapa yg kata umat2 agama lain akan dihumban ke neraka???
bagi Islam,siapa yg layak membuat penghakiman : manusia ka Tuhan???
yg kita tau,redha tak redha,tu antara si polan ngan tuhan kan?
8 May 2009 at 3:18 am
“Dan orang-orang kafir, amal-amal mereka adalah laksana fatamorgana di tanah yang datar, yang disangka air oleh orang-orang yang dahaga, tetapi bila didatanginya air itu dia tidak mendapatinya sesuatu apa pun.” (QS an-Nuur:39).
Dan kami hadapi segala amal yang mereka kerjakan, lalu kami jadikan amal itu (bagaikan) debu yang berterbangan. (QS Al Furqon: 23)
Menurut tafsir, yang dimaksud dengan amal mereka disini ialah amal-amal mereka yang baik-baik yang mereka kerjakan di dunia. Amal-amal itu tak dibalasi oleh Allah karena mereka tidak beriman.
Agama Islam lah yang diterima oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala dan Dia tidak menerima agama selainnya:
“Sesungguhnya agama (yang diterima) di sisi Allah adalah agama Islam.” (Ali Imran: 19)
“Siapa yang mencari agama selain agama Islam maka tidak akan diterima agama itu darinya dan di akhirat dia termasuk orang-orang yang merugi.” (Ali Imran: 85)
Agama Islam adalah kebenaran mutlak, adapun selain Islam adalah kekufuran. Siapa pun yang enggan untuk beragama dengan Islam yang diajarkan oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam maka ia kafir.
“Laknat Allah atas kaum Yahudi dan Nashrani.” (HR. Al-Bukhari no. 435 dan Muslim no. 531)
23 June 2009 at 10:30 am
muahahahahaha!!!
ko petik sikit sini sikit sana…
konteks ayatnya kat mana?
cth : laknat ataih bebudak al-yahoud & nassara…pasai apa ada ayat camtu? dlm keadaan hapa ayat tu mai???
muahahahaha…jgn dok sibuk nak hantam kapiaq…[silap tu..kapiaq tak merujuk kat SEMUA yg bukan Islam....lihat hujah2 ulama berkenaan ngan perkataan kapiaq'] muahahahaa!!!
in the end, habaq kawan muslim haqu…your god saja yg tau siapa antara ‘hambanya’ yg layak mendapat ganjaran…& mana akan jadi kayu api neraka …
main2 ayat Quran camtu tanpa menyelidik konteks ayatnya..bahaya….
23 June 2009 at 10:32 am
ohw, and one more thing : ada satu kisah yg kita terdengaq dari loud speaker mesjid…kisah hadith mana tak tau lah..korang rerajin pi cari
di riwayatkan sang nabi pernah ditanya ke mana tuju si arwah al-yahoud seorg tu..habaq sang nabi, dia akan pi syurga!
rerajin cari lah…
maka, jgn cepat sgt nak jatuh hukum bebudak bukan islam cam haqu bakal masuk neraka..muahahaha!
1 July 2009 at 7:50 am
Salam sejahtera semua…
Terima kasih sampuna kerana memberi kesedaran betapa lemahnya segolongan kita muslimin dan muslimat dalam keagamaan ( kita kena akui kelemahan kerana hanya Allah sahaja yang sempurna). Dalam hal ini saya berpandangan perkara ini tak perlulah diperbesarkan dan dikeruhkan dengan kata-kata yang kurang enak oleh kita yang agak kurang arif tentang soal hukum hakam agama. Ini akan memberi gambaran buruk tentang agama islam sedangkan islam itu suci. Yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu adalah kelemahan kita sebagai manusia.
14 June 2009 at 5:09 am
Kepada Sampuna,
Tahniah kepada anda yang mempunyai pemikiran yang terbuka. Memang sukar untuk membuktikan kepada penganut yang berlainan agama, Tuhan manakah yang betul dengan hujah-hujah masing2. Hanya taufik dan hidayah daripada Allah s.w.t sahaja yang dapat mengubah hati kita. Saya percaya sekiranya Sampuna penganut Islam, beliau adalah antara orang2 muslim yang beriman. Beliau adalah penganut Buddha yang baik bagi saya. Saya cuma boleh berdoa semoga Allah s.w.t memberi taufik dan hidayah kepada Sampuna. Tidak guna kita bertegang lidah, kita hanya mampu menyampai, yang berkuasa hanya Allah s.w.t. Kepada Sampuna, rajin2 lah membaca dan belajar mengena Islam. Kaji Quran. Jangan takut, ramai org Barat mengkaji Quran dan ramai muslim yang mengkaji kitab Buddha. Kekalkan perasaan hormat menghormati sesama kita. HIDUP KATAN RAKYAT……HEHEHEHE
23 June 2009 at 10:45 am
muahahaha,bro pemuda islam,
hang toksa doa utk saya,kerana pencarian saya dah tamat kat Dhamma
dah nampak selok belok Islam, pernah bersembang lama dgn muallaf Bro Lim Jooi Soon, dan Islam bukan bidang saya.
awat???
pasai :
1. tak percaya puasa membawa pahala
2. tak percaya kena buat korban akiqah utk anak…
3. tak percaya korban akikah tu bakal menjadi binatang tunggangan di padang masyar
4. tak percaya pada konsep zakat dapat menyucikan pendapatan
5. tidak dapat menerima beberapa ayat yg menggalakkan asabiyah [cth : konsep dimmi harus membayar jizyah, wang zakat digunakan HANYA UTK FAKIR MISKIN ISLAM & HANYA UTK AKTIVITI ISLAM..dll]
6. tidak dapat menerima konsep wuduk krn buat leceh satu ibadat sembahyang….[ kentut pun terbatal sembahyangnya?]
lain2 tu…bagus spt ajaran moralnya, spt perhubungan ngan jiran, memberi salam, ekonomi sistem islam, etika perang…
setakat Dhamma Sang Buddha, sampuna dah cukup bahagia
12 July 2009 at 5:24 am
Hai sampuna.. awak nampaknye seorang yg kuat pada agama..
X pelah, saya hormati keputusan tuan hamba..
Cume jike tuan hamba menerima hidayah Allah nanti, tuan hamba akan faham kenape kami ckp mcm ni..
Ape2pun, semoga Tuan Hamba selamat dan masuk ke syurga tuan hamba tu.. nanti bile da masuk syurga jangan luper contact kite orang yer.. btaw sedap taw syurga tu..
p/s: Tinggi manepun kepercayaan sampuna, tapi bile sampuna dah mati dan sampuna mndapati sampuna buat silap, make tiade “undo” atau peluang kedua bagi tuan hambe.. yg ade hanye hanye penyeksaan “selama-lamanye”… Saye hanye bg nasihat.. semoga tuan hambe dapat hidayah dikemudian hari.
p/ss: Cube bro fkir knape saye/kami umat islam sanggup berkate mcm ni.. cube fikir, nanti bitaw saye lagi.. kite berdebat okeyh? debat care professional lah..
6 November 2009 at 7:41 am
…buat apalh layan org mcm ni (sampuna..sori)…
sy sorg yg returnd 2 islam…all ahli klurga msih kristian (Alhamdulillah adik bongsu n anaknya returnd 2 islam awal tahun lepas, 2008).
a/bila jmpa sanak saudara mmg xciter soal agama mlainkan kalo mrk ada b’tanya. jwp skdar2nya shj. soal agama mmg sensitif apatah lg kalo tjmpa sorg yg suka bdebat utk mcari klemahan (bkn ptunjuk+ilmu)…ia akn mjadi gaduh…
so…lebih baik diam shj…biarlh mrk dgn agama mrk kita dgn agama kita..
kita cuma mampu b’usaha (dgn pelbagai cara, tdk smestinya bdebat, plg penting tunjukkan akhlak yg baik) + b’doa..ssungguhnya hidayah ALLAH punya kuasa.
1 July 2009 at 8:13 am
Assalamualaikum…
Bagaimana kita ingin berdebat dengan agama lain jika kita kurang mengenali agama sendiri dan dalam masa yang sama adakah kita telah mengkaji agama orang lain. Adakah kita memberikan contoh yang baik kepada penganut agama lain? Adakah kita menyampaikan mesej-mesej Islam yang sebenar? Adakah anda mengetahui masalah yang dihadapi, dan latar belakang penganut agama lain yang anda berdepan dengannya?
Semua persoalan diatas adalah untuk kita fikir-fikirkan. Maafkan saya jika ada yang tersinggung.
12 July 2009 at 5:07 pm
Kpd ‘Adney’,
hahaha, apa yg saudara maksudkan dgn ‘tak dapat undo’?Inikah caranya tuan menakut2kan orang beragama lain utk masuk agama you?Taktik ni dah lapuk,ala missionary dulu2..pre-Merdeka mia…menakut2kan Cina & India..tak 100% berjaya pun.Ada yg U turn balik ke agama asal.
salah approach. dah saya bagi tau terang2 antara sebab musabab Islam bukan pilihan saya tu,cuba tuan jawab satu per satu.camner tu?
mungkin bagi tuan,soal ‘aqiqah’….’zakat’ etc tak pernah muncul krn tuan terima jer tanpa menyoal…taklid tu…bahaya utk orang waras
cuba tuan fikirkan…jika seseorg tu mengamalkan satu jalan yg menghindari dari menyakiti makhluk lain dan dirinya sendiri, apakah api neraka itu padan utknya?
bagi sy yg pernah out of body experience masa accident teruk dulu,sy yakin dgn nilai Buddhism,dan juga seruan pelbagai agama utk berbuat baik sebagai permulaan dlm perjalanan kehidupan beragama seseorg [label agama tidak penting..yg penting itu kita amalkan mana yg kita yakin].Label agama itu,kira jodoh lah.dan of course,bagi sy,jodoh sy dgn Buddhism merupakan tuah sy yg tiada tara.
13 July 2009 at 5:22 am
Okeyh.. you x puas hati pasal aqiqah, zakat etc kan? nape x tanye ustaz? diorang insyaAllah boleh jawab.. tapi x pe, sye pun bekas maahad johor, sye akan berdebat dengan tuan hambe setakat mane yg sye mampu, yg penting sye x pernah gelakkan agama tuan hambe, cume bro je yg tergelak2 pasal kami.. sbb? sbb bro x faham Islam tapi bro buat2 pandai..
Mari sye terang Zakat:
Okeyh.. zakat diwujudkan untuk membahagikan harte orang2 kaye kepada orang2 miskin.. knape orang bukan muslim x dapat zakat? sbbnye mudah jer, sbb itu lah kehendak Allah.. dan sbbnye agama yg hak itu satu sahaja. Jadi hanye Islam yg layak terime.. tapi sye pelik knape bro x puas hati psl zakat sbb bro x terime zakat.. ape yg bro pelikkan? bro bukan Islam kan? so?? Ade kemaluan kan? so bro fikirlah masak2.. Klo bro rase bro layak trime harte zakat dan nak kan duit tu, bro masuk Islam dan bro akan terme.. that why itu Islam.. membantu sesame Muslim.. Tapi ini tak bermaksud kene bermusuh dgn orang bukan Islam.. Islam juge malarang sekeras2nye ummatnye bermusuh dgn org bukan Islam sewenang2nye.. zaman Nabi Muhammad dulu pun larang org Islam dari bunuh yahudi dan kristian seske hati sbb Nyawa itu hak Allah.. bukan hak manusia..
AQIQAH.. okeyh.. bro x puas hati psl aqiqah sbb bro x percaye yg perkare2 yg diperkatekan akan terjadi.. mari sye terang… dengar elok2 yer..
Bro pernah dengan Syurga x? Bro percaye x pasal syurga tu wujud? mungkin bro percaye tapi kite langsung x dapat buktikan kewujudan syurga itu wujud didepan mate akan kejadiannye.. tapi kenape kite percaye? fkir2kan.. atau mungkin bro x percaye pada syurga, mungkin bro percaye pada kehidupan selepas mati.. boleh bro buktikan x bahawe kehidupan selepas mat tu benar2 wujud? boleh bro buktikan x yg wang ringgit hasil kekayaan boleh bawe bro bahagia di dalam kubur bro nanti? boleh bagi bukti x akan kebenaran mnde tu? mungkin mnde ni kite semue same2 x dapat buktikan secare fizkal.. sbb? sbb senang jer.. sbbnyer itu adalah perkare ajaib.. mcm agama br jugak percaye pada roh nenek moyang kan? maaf jike saye silap..
ape2pun, sye masih terfikir2 kenape bro mempersoalkan AQIQAH dan ZAKAT.. saye x taw tang mane yang memberi masalah pada bro.. oh yer.. satu lagi.. bro nak zakat kan? tapi bro x suke Islam.. so sedar2 lah bahawe Islam x suke orang mata duitan.. klo ade ape2 persoalan lagi jangan segan silu untuk bertanye lagi. sye di sini sedia berdebat dengan saudare selagi sye hidup..
13 July 2009 at 8:16 am
bro adney,
jgnkan harta,sesen zakat pun sy tak nak.sy cume persoalkan pasai apa zakat cuma nak bantu org Islam paduhal org ugama lain kutip duit bantu sesama umat manusia tanpa mengira bangsa @ ugama.Dan camner zakat boleh sucikan pendapatan?
penjelasan aqiqah masih tak lojik.nak naik syurga sgt potong jer leher saper2 dan yes! dah sampai syurga kan? mistik2 gitu, same jer dgn pengorbanan binatang dgn nama tuhan sbgmana diamalkan zaman pra-Veda di Indus Valley.Katanya, binatang tu naik syurga.Balas Buddha, baik sembelih sekali anak cucu nenek atuk kalo benar sembelih binatang ni, tadak dosa, malah korban tu naik syurga. cam tak leh pakai mia teori.
tak pe lah, hangpa percaya juga silakan..gua tak sakit paper pun.
dan soalan saya,tak kan lah hang nak caye bebudak yg bukan islam,buat baik sesama makhluk pun layak jadi bahan bakaq neraka..saper hang nak buat hukum?
kan dlm beberapa hadis ada contoh nabi hang kata ada seorg dua yahudi ni naik syurga pasai dia baik..periksa betoi2 no.
maka,kata saya,jodoh hang ngan Islam,jodoh sy ngan Buddha..tapi jgn kata sy akan menyesal nanti krn tiada undo plak..hehe..
jgn2 hang yg akan kena pasai hang makin menyombong & bawa2 nama Islam plak..riak tak baik
13 July 2009 at 8:17 am
zakat khas utk Islam —> jelaskan camner ia bukan assabiyah
13 July 2009 at 2:34 pm
okeyh.. terime kasih.. bro menjadikan mende ni semakin menarik untuk di bicarekan.. ape2pun saye akan cube jawab satu persatu sbb sye pun skrg ade komitmen lain.. hehe.. ape2pun, klo saye ckp ape2, harap tiade rase benci antara kite sbb kite semue manusia.. akan uat silap etc..
yg pasal aqiqah tu saye perasan bro da melalut.. saye da bagi teori supaye bro berfikir tapi bro melalut.. aisyehment.. hehe.
yg psl yahudi tu, sye nak tanye kenape bro pelik plak? Yahudi tu adalah sejenis “Bangse” bukan agama.. di yahudi ade Islam ade Bukan Islam.. same mcm Melayu, ade Islam ade non-Islam.. Pada zaman nabi dulu memang ade seorang yahudi yang nabi perasan die dapat masuk syurga sbb sebelum yahudi tu mati, die mengucapkan 2 kalimah shahadah.. knpe nabi tahu? sbb da name pun nabi.. Tuhan cipta nabi dengan beberapa kelebihan/mukjizat bagi memikul tanggung jawab membersihkan semule kejahilan para Jahiliah zaman dulu yg amat2 songsang dan merosakkan kehidupan tu sendiri..
p/s: tapi bro jangan pelik tengok umat Islam zaman sekarang yg macam x Islam perilakunye.. biaselah, peredaran zaman, kdg2 manusia lupe dan alpa.. (yg ni saye tuju khas pada diri saye dan diri semue umat Islam..)
Ape2pun, klo ade soalan yg x terjawab etc, bro ckp je lah ke saye, kdg2 tgh menulis saye lupe sbb sye pun demam hari ni, x berape nak sihat sbb pertukaran suhu yg mendadak..
Anaways, saye gemar berbincang/debat ngn mane2 non-muslim..
saye wakil dari ummat Islam nak mohon maaf pasal ayat “Kafir” tu.. sebenarnye saye sedar ayat tu agak kasar.. saye pun biase gne “non-muslim”..
Ape yg baik dari Tuhan, ape yg buruk dari diri saye sendiri yg sangat hina di sisi-NYA..
Klo ade ape2 x faham atau soalan budak2 yg nak ditanye lagi, jgn malu jgn malu jgn segan.. sye amat membuke hati dan tenage untuk menjawanye..
13 July 2009 at 5:07 pm
bro,
biaq jelas sikit, Yahudi = Jews, Jews = berpegang pada kitab Torah..bangsa ka tu? itu agama bangsa.
orang soal lebih lanjut tentang aqiqah…plak dia kata kita ni melalut..adoi..malas lah nak bincang lanjut.
pokoknya, tiada AGAMA YANG SATU UNTUK SEMUA ORANG.
sebagaimana saudara melihat agama lain sebagai ’salah’ dan agama saudara sebagai satu yg benar [walaupun saya mempersoalkan beberapa ciri yg saudara sulit nak jawab],orang agama lain pun berasa begitu juga,dan berasa sangat bertuah dapat bertemu satu jalan yg sempurna baginya.
mengapa Buddhism sempurna bagi saya?
~ kerana melepasi batas kebudayaan [tiada keAraban spt Islam]
~ kerana tidak diikat dengan pelbagai kepercayaan mistik [aqiqah... bukan Islam menjadi bahan bakar neraka...Adam & Hawa org pertama di dunia... binatang korban naik syurga... lastik cicak pd mlm Jumaat dapat pahala.... laki2 kena kencing mencangkung... ayaq kencing org berdiri jadi penawar utk setan...]
~kerana semua manusia berupaya menjadi Buddha [bila plak semua manusia berupaya menjadi sempurna cam nabi?tadak!!!]
~kerana makan utk hidup [tadak takut ngan babi, asal menyihatkan badan & tak mudaratkan sudah]
~ kerana mengajar betapa pentingnya mengawal pancaindera
~kerana terdapat bahagian2 yg sesuai untuk individu yg berlainan sikap & tahap penyempurnaan rohani [Sangha & upasaka]
~kerana tidak membenarkan umatnya menyakiti pihak yg menyakiti mereka dlm apa jua keadaan pun [maka,tiada 'holy war']
~kerana tidak dipaksa untuk taklid [di Islam plak,harus percaya kerana 'percaya' Quran itu sempurna dari Tuhan]
maka bro,Dhamma dah cukup bagi saya,tiada keperluan untuk Islam. Dlm perhatian sy,Islam adalah agama khas utk mengatur dunia, manakala Buddhism adalah agama khas utk kebebasan dari kongkongan dunia.Sy memilih utk keluar dr dikongkong pancaindera, kehendak indera ni & kehendak indera tu…
maka,berdasarkan objektif masing2…pilihan agama mestilah berbeza…
14 July 2009 at 4:57 am
okeyh.. mcm yg saye ckpkan tadi, bro suke memutar belitkan soalan dengan pertanyaan yg sudah saye jawab.. bro membicarekan pasal mistik dalam Islam (kami sebut Alam Ghaib), tapi bro tiade fikir akan kepercayaan terhadap roh nenek moyang dalam agama bro..
Kesimpulannya, bro kurang “MEMAHAMI” Islam, sebaliknye bro lebih kepada “MENGETAHUI” Islam.. Br mengetahui sahaja tanpe memahami ape yg disampaikan tidak mencukupi bro.. mcm belajar kat sekolah jugaklah.. setakat tahu ape itu matematik tapi x faham ape itu isi kandungan matematik.. boleh failed jugak..
YAHUDI? yer, yahudi itu BANGSA.. bukan AGAMA… Jews=Yahudi… Namun hampir 90% Yahudi memegang agama menurut kitab Taurat (yang telah di tukar isi kandunganya).. Ade antara orang Yahudi menganut agama Islam, namun kebanyakannya menetap di luar Israel seperti US dll. Ade juge antara mereka golongnan Atheist (Tanpe Agama).. pernah di temu ramah golongn Atheist di Israel, dan mereka mengatakan mereka kurang gemar dengan agama utama di Israel itu sendiri yang mengatakan hanye mereka yg layak hidup di dunia ni.. Yang tu bro x nak persoal kan ker? That why Palestin menjadi mangse.. Dan sejarah juge ade mengatakan g pada zaman dahulu, Rakyat eropah membenci Yahudi kerane mereka bangse yg suke berlebih2 apebile diberi sesuatu.. dalam hal ni.. ia disebut “Bangse”.. bukan AGAMA YAHUDI..bro tidak faham tapi bro buat2 faham.. ini amat tidak menyoronokkan…
Bersambung di lain hari
13 July 2009 at 2:37 pm
oh ye.. klo boleh bro tanye soalan tu bialah bebutir dan mudah untuk saye faham.. bukan ayat yg putar belit..
14 July 2009 at 5:21 am
yg pasal agama Buddha yg bro terangkan tu saye akui memang ade ciri-ciri yg menyehatkan..
Bayak kebaikan dari keburukan tapi masih tidak perfect..
Semua agama di DUNIA ni adalah lebih kepada kebaikan dari keburukan.. cume yg membezekan adalah AGAMA LANGIT & AGAMA TURUN TEMURUN..(Nenek Moyang)..
Agama Langit
Islam, Kristian & Yahudi
Agama Turun Temurun/Keprcayaan nenek moyang
Buddha, Hindu, dan lain2..
yg pasal Bangse/agama Yahudi tu rasenye tu saye tersilap.. Memang betul kate saudare Yahudi itu agama manakala bangse adelah Israel.. tapi yg zaman nabi dulu tu, orang yahudi juge disebut sebagai bangse yahudi.. Dan kisah itu adalah;
Orang Yahudi tersebut mengucap syahadah sebelum meninggal dunia… jadi die Islam..
Dalam Islam ajaran adalah “Hanye Agama Islam yang benar”.. ye.. itulah kepercayaan kami.. jadi itlah pendirian kami.. jike bro menghayati Islam, bro akan faham..
Zaman sekarang ni pun bro boleh tgok sendiri berape ramai orang2 bukan Islam masuk Islam hanye kerane mereke tertekan dgn kehidupan lame.. mereka tahu Islam menjadikan jiwe mereka Tenang dan subur.. That why budak muda Islam zaman sekarang ade yg perangai teruk sbb mereka name je Islam tapi mereka tidak mengamalkannya..
Di United Kingdom, Islam membiak dengan sangat2 cepat.. jike dulu Islam ditindas disane kini ia dihormati kerane komunitiIslam semakin membiak..
Di Perancis lebih dari 15% adalah komuniti Islam..
Di USA, Islam adalah agama ke-3 terbesar di sane..
M.Jackson sendiri pun masuk Islam.. sbb ape bro? bro fikirlah sendiri.. saye x pakse.. saye x nak dah sebut perkataan “Menyesal” sbb bro x suke dgr ayat tu.. saye x nak pakse, bro datang sini dan bro buat kenyataan di komen yg atas2 tu maka ini lah ape2 yg akan Ummat Islam balas bg kenyataan bro tu..
Ape2pun, kite tengoklah nant sape yg benar sape yg salah.. jike benar bro kate bro betul, make terpulanglah, itu kepercayaan bro, saye x leh nak buat ape dah.. saye dengan kepercayaan saye dan bro dengan kepercayaan bro.. Bro jgn mempermainkan Islam, ianye sensitif dan boleh meninggung perasaan org lain.. saye tidak langsung mengata/mengejek amalan buddha make bro hormatilah kami..
Adakah Agama Buddha memang mengajar untuk berperangai seperti bro?
14 July 2009 at 10:24 am
hold your horses bro Adney,
sy tak pernah menghina @ mempermainkan Islam [ini adalah ayat yg diulang2 oleh kebanyakan org islam bile Buddhist ka Hindu ka bagi soalan kaw2] sori ler, sy tak mo main lah…
siapa pindah ke agama apa tak releven beb,nak cakap pasai MJ..status agamanya pun ragu2.Islam pun so what? Arwah Selimah masuk Buddha (spt tajuk di atas) ..so what? Ohw, dan yes, di Perancis, Buddhism juga makin berkembang, di Scotland [totok Kristian dulu], Netherlands, UK, Australia [yg terkenal dgn semangat anti-Asia dulu]..soalannya..so what???
* dlm kiraan Buddhist, dah sampai jodohnya dengan Buddha Dhamma (of course,bagi Buddhist juga,mereka bertuah kerana telah menjejaki JALAN PALING BENAR ke arah kebebasan dari belenggu duniawi, karma baik mereka telah masak)
Buddhism juga merupakan alternatif utk manusia keluar dari tekanan dunia ke jalan yg tenang. [ada om puteh yg menggelarkan dirinya Buddhist menyatakan ketiadaan unsur taklid dan sejajar ngan sains antara sebab mereka masuk Buddha. Cth, Ajahn Brahm , seorg sami Buddha Australia menemui unsur2 quantum physics yg advanced dalam Buddhism... Ajahn Sumedho,seorg warga US tercari2 ketenangan sampai ke Siam..& menemui jawapannya dgn seorg guru tafakur terkenal Luang Phor Chah]
well, tiada apa2 sebenarnya.
kan sy dah kata, setiap manusia ada pencarian yg berbeza…maka kalo agama XYZ membentangkan jawapan utk pencarian seseorg tu : DAH! CANTIK! itulah jalan yg sesuai utknya
masud saya gitu jer…
dan maksud sy membentangkan mende2 yg sy tak dpt terima dlm Islam tu, itu ikhlas dr sy. Itulah pasal kata sy, pencarian sy dah lengkap di Buddha Sasana.Tiada keperluan utk Islam.
Mahukah saudara meneruskan pencarian dlm Buddhism kalo Islam dah cukup utk saudara?
* muahahaha! dan pasai sembah nenek moyang..sori ler beb,ko dah salah channel..pengikut Dhamma tidak perlu ’sembah’ nenek moyang..buat apa nak sembah nenek moyang???..nenek moyang pun makhluk gak…cam kite..dah sampai akhir jalan..say good bye..kammanya akan membawanya ke kelahiran sesuai karmanya.Itu jer. Cuma kami yg hidup tinggal membantunya dgn berkongsi kamma baik dengannya…habih citer. [kan Islam pun mengajar umatnya baca tahlil utk org mati???]
14 July 2009 at 10:43 am
* terbaru : Buddhism dah masuk sampai ke Afrika di kalangan orang asal sana [sila google Bikkhu Buddharakkhita], maka kata saya, jodohnya dah ngam lah…
*tambahan ulasan..tau tak pasai apa di Perancis peratusan Muslim tinggi? ada penghijrahan org Islam ke sana mah
14 July 2009 at 11:49 am
ape2 je la bro.. hehe
klo sebut pasal agama ni..
Bro rase buddha ke Islam yg lagi besar penganutnyer?
google yah?
Dan lagi satu psl yg orang yg mati kat atas tu murtad.. itu mksudnye die kua Islam.. dan itu mmg normal dan berlaku dalam setiap agama.. cume yg mmbezekan, Islam lebih ramai manusia luar yang masuk Islam berbanding yg murtad.. itu semue normal.. semue agama pun berlaku..
Sbb? sbb Islam mmg hanye mncari ummat yg bersabar menempuh ujian dunia untuk mndapatkan akhirat.. mereka2 yg murtad/syirik dri Islam itu adalah golongn2 yg tidak sabar dalam mnempuh ujian dalam beragama..
Pasal MJ tu, sah atau x die masuk Islam, yg penting itulah ape yg berlaku.. abg die sndiri yg dah msuk Islam lameee dah.. sendiri mengaku di TV.. dan bro perlu tahu MJ dikebumikan mengikut care Islam.. you know that rite?
Yusof Islam.. adakah bro kenal die? die juge same mcm artis2 eropah lain yg masuk Islam kerena mreka mahukan ketenangan..
Adakah bro nak dgr cerita bagaimana Yusof boleh masuk Islam?
Die dulu lemas di sebuah sungai lalu dgn takdir Allah die dapat diselamatkan..Sedang die dalam tenat semase menuju ke bilik kecemasan, die sebut, “Saye mahukan itu”.. berulang2 kali.. bg mcm2 pun die still cm x sedar diri.. last2 bg Quran bru die ok dan tenang.. last2 lepas die sedar dri kmlangan itu, die rasminye masuk Islam.
Ape2pun, tahniah lah sbb tiade pertengkaran antara kite.. semoga perbincangan ini diteruskan dgn Ilmiah, tenang..
14 July 2009 at 3:44 pm
muahahahaha
nak lawan jumlah? berbalik kpd pandangan sy tu : apa maknanya satu jumlah statistik? tidak membuktikan apa2 pun
[cuba baca betul2..sy tak cakap pun Buddhist paling ramai]
mana plak ko tau yg keluar tu jauh lbh rendah dr pengikut baru? keluar masuk yg didaftar tu.tak kira lagi yg keluar masuk senyap2
dan kalo ikut pecahan mazhab plak..waduh..makin kecik ler jumlah nya
[aik??? kalo keluar maksudnya tak tahan diuji??? banyak cantik ..apasal tak kata dia dah tak cocok ngan agama???]
maka,kata saya..saya lebih suka pakai ayat ‘jodoh’, tiada unsur paksaan secara terang2 mahupun cara halus..lain lah kalo kata dah ‘fitrah’ org semuanya berugama XYZ masa lahir..itu hak asal manusia…keluaq mesti tamatkan hayat si moertad ler etc… [ tak perasan ker teori ni dicipta khas sbg defensive mechanism spy umatnya tak lari ke ugama lain???]
dari experience sy sendiri..masa kecik dah cari2 Buddha…makpak bukan berugama Buddha ya..itu kena ambik perhatian… [maka,sy tak percaya citer fitrah ..perjanjian di alam pra lahir tu]
15 July 2009 at 4:30 am
well.. like i said.. you adalah pemikiran kuno yg langsung tidak akan menerime dan dengar kate2 orang lain.. you akan tetap dgn pendirian you.. kau kate ko x main2kan agama Islam tapi sini da nmpak, byk mnde yg ko x puas hati.. aku pelik, ko bukan Islam dan ko x pernah mndalami Islam, tapi ko berkate2 mcm ko pernah masuk Islam.. kate2 ko semuenye rubbish belake..
Setiap kate akan sentiase ade
“muahahaha” dan sbagainye mnunjukkan ketidak matangan dan kebodohan kau.. ye kau bodoh dan seoarang yang bodoh.. kau adalah seorang yg rugi.. kau nak kate apepun, kau katelah, yg penting kami sentiase yakin dengan ape yg kami buat.. sbb kami “Mendalami” Islam.. bukan mcm ko yg kutuk2 Islam, perli2 Islam dgn kate2 kebudakan ko tu.. Ko x kan ngaku yg ko kutuk Islam sbb ko dilahirkan dalam keadaa keras hati, kuno dan sebagainye..
Buddha? ok, itu agama dan go on.. aku x nk msuk campur, tapi nmpaknye ko benar2 menguji ummat Islam sndiri.. mungkin di sini ko berani, tapi jike ko berdepan dgn aku, ko akan tahu.. dan aku klo boleh nak jumpe ko dan mari kite berdebat pasal kehidupan, agama dan sebagainye.. ko hanye memutar belitkan keadaan then o gelak sorng2 menunjukkan keangkuhan orang2 KAFIR LAKNATULLAH.. Orang2 KAFFIR BALASANNYA ADALAH NERAKA JAHANNAM SELAME2nye.. Ini Janji Allah pada mereka2 yg ingkar..
Ko nak caye or not, itu lantak kau lah kafirun weii.. aku da ckp care baik, ko main2.. Aku just nak sampaikan ape itu Islam dan amaran Allah kepada mereka yg bukan Islam.. so ko nak ikut or not, itu hak ko lah..
Ko percaye pada agama ko, it’s ok, n go on lah.. aku tidak akan kutuk agama ko, tapi akan akan sentiase kutuk orang2 yg keas kepale mcm ko.. ko x nak ikut Islam itumasalah ko, tapi bile ko mempermainkan Islam.. itu masalah kami bagi menegakkannya..
Akhir kate dari penganut Islam iaitu AKU adlah;
SEMOGA KO BAHAGIA dan BAHAGIA.. ITU DOA AKU..
walau benci mcm mane pun, aku sebagai org Islam tetap akan mndoakan yg baik2..
p/s: Ko mmg dari asal lagi kate2 ko x sopan langsung.. beginikah agama buddha? Buddha mndidik penganutnye untuk bersikap kurang hajar mcm kau kah?
15 July 2009 at 6:25 am
baca balik..tiada unsur permainkan agama sesiapa
..gelak2 tu biasa lah…ko anggap tu permainkan org ker?alamak… sporting sikit
sy bagi pandangan ikhlas dr kaca mata sy.kita persoalkan apa yg tak kena kat kita..ko terus nak main kasar kata kita menghina? bertamadun sikit boleh? ko ada jawapan, jawab lah,tu jer. tadak jawapan, bagi tau jer.
kita gentleman, dah bagi email address aku kat posting paling atas.
sebagaimana yg kita dah cakap, amaran ke bukan islam ka hapa ka..tu cuma defensive mechanism.
siapa yg panjangkan citer? bebudak hati sempit cam ko lah. nampak tak apasal sembang2 ni jadi camtu?
sebab ko tak sanggup terima yg org lain ada soalan yg kaw2 bagi ko…
apa salah kalo ko reflect jap, bagi jawapan tanpa dipengaruhi perasaan anti-kapiaq ko? sy tau ramai org ko ni anti org yg tak seugama..tapi blh tak tepikan perasaan ni? ustad2 di masjid main2 sentimen mukmin – kapiaq…kapiaq bahaya lah ..kapiaq nak tumpaskan mukmin lah…
aiseh man….
matang sikit….
jgn terus menghakimi seseorg tanpa berkenalan & mendalami nilai2 yg dipegang seseorg…
ada paham?
17 July 2009 at 8:07 am
Buat adney..
Saya respect kat awk. Lawan je kapiaq mcm sampuna tu. Sakit ati tgk sampuna merendahkan AGAMA ISLAM. Saya suka cara menerangkan Agama Islam. Teruskan perjuangan awak… Sampuna mmg byk merapu daripada fakta..
19 July 2009 at 3:42 pm
buat nizar :
ko pun same, ilmu tadak berani pula ya nak kata sampuna rendahkan saper2 di sini.
dah sampuna kata, tak main nak rendahkan saper2.
kalau tadak jawapan utk persoalanan sampuna,ikhlas jawab tadak,sudah. tak yah nak berlagak pandai pakai topeng agama.
sampuna dah tegaskan pendirian sampuna di sini : agama itu adalah benar setakat sesuai ngan pencarian setiap individu.
sampuna berikan di sini beberapa point yg sampuna persoalkan dlm Islam, itu saja..dan beberapa point yg sampuna nampak sbg kelebihan Buddhism.
apa yg hang tak leh terima sgt? dlm kuliah di masjid, penceramah hantam agama lain dgn lebih pembohongan dari kebenaran [cth : ayaq holy water asai janin bayi perhubungan sulit father & nun di rome..amboi..sedap citer ye?] sampuna berterus terang di sini dgn point yg benar dari islam,bukan bohong.
baca balik, dan sampuna bukan pengecut.sampuna gentle : dah siap bagi email.
juz berhubung2lah…
kalo ada penjelasan ttg point Islam yg sampuna nampak sbg kelemahan tu, sila berhubung, tak mau gaduh.
after all, Buddhism is, and will always be a true religion of peace.
26 July 2009 at 2:50 pm
saya cabar adney & nizar buktikan sampuna merapu.
di sini dah jelas awak berdua tidak matang dalam membincangkan akidah anda di mata penganut agama lain.
yang awak tau tu cuma merendahkan agama lain di kelas agama , tak pula anda terfikir bukan islam ada soalan kaw kaw untuk anda dan yang bukan islam ada sebab yang kukuh mengapa mereka tidak beragama islam.
mesej saya cuma satu dan berulang2 : setiap agama sesuai untuk individu tertentu
tak pula anda berani jawab persoalanan saya yang hukum murtad ni adalah defensive measure.
focus, please.
jangan main emosi. tak payah nak tuduh tuduh orang nak mempermainkan islam ka hapa ka, itu cara pengecut.
jawab secara jujur.kalo anda rasa tak sesuai di sini, sila ke email.
anda semua tak berani bagi email, cuma tau main hentam di sini.
perbincangan di sini telah beralih dari memberikan pandangan saya sebagai Budhist tentang nasib Salimah , ke serangan orang yg kurang matang, ke main emosi.ke mana arah tuju komentar nanti? jaga nama baik agama hangpa lah.
26 July 2009 at 11:39 pm
Ko tanye hala tuju wanita tu tapi bile kite org jawab ko akan kualah hujah2 kau yang mengarut2 tu.. so mcm mane nak jwb klo setiap kali jawab kau bangkang.. ko anggap ko sorang je betul.. kami rase mcm tengah ckp ngn budak2 sekolah pra.. x seronok.. kau yg emosi.. lebih2.. kami ade pendapat kami sendiri so itu kami.. x kan kami nak ubah agama ikut sesuke hati.. agama kau mcm tu, so go on.. jgn menyibuk pasal agama lain.. kau yg menimbulkan sensitiviti.. nanti akan kualah gelak ketawa kau.. so di mane kematangan kau..
diorg sume malas nak layan kau sbb bukan diorg x reti nak jawab tapi sbb malas nak jawab soalan kau.. soalan yg sepatutnye ko cri sndiri jawapannye.. budak sekolah pun tawu jawapannye..
Email? ko kene tahu bukan semue org suke bagi email public mcm tu jer.. kau tahu SPAM x?
Lu pikir la
24 July 2009 at 5:32 pm
ermmm….
xpe…
secara diplomatik n istiqamahnya…
jgn bertengkar atau pn berkelahi mengenai perkara atau soal2 agama ni….
tuhan maha mendengar dan mengetahui apa yang difikirkan oleh hambanya….
biarlah tuhan yang menentukannya…
kerana Dia yang maha agung…..
tidak sekelumit atau sehama pn kekuasaan manusia mengatasi yang maha agung….
kita berbicara secara rasional…
secara istiqamah….
kita yang merancang dan tuhan yang menentukan kesudahannya….
ilmu yang dimiliki oleh sang manusia hanya setitis dr lautan ilmu tuhan…
maka ada yang melakukan kekilafan dalam semua perkara…
dan Tuhan yg maha agung itu mengizinkan sang manusia melakukan kekilafan itu agar manusia itu mengambil ikhtibar dan pengajaran dan pedoman….
semesta berjalan di atas paksinya trsendiri….
seperti bulan dan matahari berputar di atas paksinya…
seperti bintang dan cakerawala berlingkung di bima sakti…
seperti terbit dan terbenamnya matahari….
seperti pasang dan surutnya air laut….
seperti hidup dan bernafasnya sekalian makhluk di atas muka bumi ini…..
seperti terjadinya 7 petala awan dan 7 petala bumi….
dan setiap itu berlaku atas hikmah dan izinya dari tuhan yang maha agung…..
segala…..
dan manusia hanya menjalankan amanat mentadbir dunia….
dari sehembus debu menjadi tanah
dari setitis air menjadi selautan
dari setits air menjadi awanan
maka berfikirlah….
tuhan berlaku adil pada semua hambanya….
tuhan menyayangi setiap hambanya di muka bumi ini…
hanya manusia sahaja yang menzalimi diri sendiri….
dari Nya manusia diciptakan dan kepadaNya manusia dikembalikan….
selebihnya adalah urusan yang maha berkuasa…..
……kerana kita hanya manusia biasa…….
27 July 2009 at 5:44 am
to adney :
baca balik sebelum komen apa2
gelak ketawa biasa saja tidak bermaksud menghina atau memperkecilkan saper2
saya tak menyoal arah tuju salimah. saya beri komen sesuai Buddhist.
baca lanjut komen2 di atas. selepas komen tu,ada pula orang menghina Buddhism dengan komen amalan Buddhism tak guna dan hinaan lain2
cam ni lah. ko nak balas2 baik email
ko buat email khas untuk ni
27 July 2009 at 5:55 pm
to sampuna dan adney
tujuan saya upkan topik ini (yg dipetik dari akhbar) untuk mencari penilaian org2 Islam tentang berpalingnya org Islam ke agama lain.
dalam IC Selimah memang dia dilahirkan Islam tetapi sayang sekali kerana dah duk Thailand, nikah pula dgn lelaki yg beragama Buddha so totally dia lost pegangan hidup sebagai Muslim.
Jika selama hidup Selimah sebagai Buddhist so memang wajar dia dikebumikan mengikut agama Buddha.
Dalam Islam, jika seseorang berpaling dari Islam senang cerita murtad la, dia sudah dianggap kafir dan balasannya dari Allah adalah setimpal kepada golongan yg kafir.
Dalam Buddha, itu antara Selimah dan Tuhannya. Apa Tuhan dia nak balas, itu dalam agamanya sendri.
Setiap manusia punyai pegangan masing-masing dan JANGAN sesekali perolokkan agama lain kalau cetek pengetahuan.
Kematangan terletak kepada pengetahuan, ilmu dan akal fikiran. Tak perlu dipersoalkan agama mana yang lebih baik kerana setiap kita punyai pegangan masing-masing.
Selagi kita beragama Islam, beriktikadlah, berdoa dan amalkan ajaran Islam dengan sempurna agar tidak mudah dikelirukan dengan pandangan agama lain.
Wallahualam.
30 July 2009 at 8:58 am
janganlah nak berdebat dengan org macam sampuna ni.
dia bukan berdebat untuk mencari kebenaran.
takde kebaikan yang kita boleh dapat dengan orang yang macam nie. orang macam dia ni banyak dikisahkan dalam al-quran. macam org kafir pada zaman nabi dimintak tunjukkan bukti yang baginda adalah rasul dan setelah ditunjukkan mereka tetap dengan agama mereka
109. Al-Kafirun
[1]
Katakanlah (wahai Muhammad): “Hai orang-orang kafir!
[2]
“Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah.
[3]
“Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah.
[4]
“Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat.
[5]
“Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat.
[6]
“Bagi kamu ugama kamu, dan bagiku ugamaku”.
6 November 2009 at 8:03 am
setuju dgn cik widuri ngan scedrom..
org mcm sampuna xyah layan adney…smpi bila2 pun xabis…org mcm ni sbenarnya nak mduga ilmu kita, bckp ikut emosi, logik and anggapn shj…ko bentang seribu dalil pun xkan msuk ke ati dia kalo ati dh keras…xyah layan..dh biasa jmpa org cmni…mmg xleh layan..malas nak layan…kalo ilmu kita x stinggi mana + keimanan yg setipis kulit bwg…abis la..akn ada benih2 keraguan..
nauzubilahiminzaliq…eeee
biarkn dia dgn agama dia, kita dgn agama kita…isytifar byk2..
7 August 2009 at 7:56 am
nasihat sy pad smpuna jgn gunakn kewrsan akal yg dianugerah tuhan
25 August 2009 at 12:13 pm
Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar!!! Sesungguhnya kamu telah terpesong jauh wahai insan bernama sampuna… Kamu tidak MEMAHAMI APA ITU ISLAM dan hanya MENGETAHUI ISLAM… Hayati tulisan y aku bsarkan ini…
Aku sentiasa berdoa kau diberi hidayah dan petunjuk yang benar lagi benar. Semoga usia kamu dipnjgkan ALLAH utk diberi kesempatan menerima petunjuknya.
Kamu mentertawakan dgn dialog ketawa begitu, menunjukkan kamu tak matang tentang manusia. Tak faham kami pun spt kamu… iaitu, MANUSIA!
Kami tidak memperlekehkan agama anutan kamu, jd mengapa kamu buat begitu???
Kamu sbnrnya ingin bnar2 mengenali apa itu ISLAM tapi tiada kesempatan dan tiada peluang… Banyak lagi y plu kamu tahu sblum berhujah dgn hanya sklumit agama yang kamu tidak dalami… Nauzubillah….
p/s: ISLAM ITU SUCI….
31 August 2009 at 8:57 pm
pegangan tetap pegangan,tak boleh dipaksa2
maka,sy cuma berkongsi pendapat Buddhist : Selimah selamat JIKA selama hidupnya mengamalkan seruan Buddha , & melakukan kebaikan sebagaimana yg ada di semua seruan agama.
tak pe lah kalo muslim nak kata selimah habih, selimah jadi bahan api neraka..tu hak you all bersesuain dgn ajaran kitab you all.
itu jer.
cuba hormati perbezaan pendapat..especially to those self-righteous commentors
can’t i share my thoughts? …the fact that i’m not a muslim should not be the factor to discriminate or look down upon me.tq
8 October 2009 at 1:07 pm
betui tu.. jangan berhujah dengan orang yang bukan nak mencari kebenaran. mereka cuma nak memperolokkan kamu sahaja adney.
Katakan kepada mereka..bagi kamu agama kamu..bagiku agamaku..
biar lah mereka terjun dgn labu-labunya
17 October 2009 at 9:14 am
soalan tu satu jer bai..apa nak takut utk sembang2 secara waras dengan kami Buddhist?
kami mempersoalkan atas dasar hapa hangpa terus menghakimi selimah ni habih di akhirat tanpa hapa2 bukti nyata
hangpa pernah lihat ka selimah meronta2 pasai kena bbq di kuboq?
pada kami buddhist, pahala selimah menderma kepada ariya sangha di wat, pahala selimah samadhi, pahala selimah mengamalkan sila, itu semua akan menjadi ‘harta’nya di kehidupannya selepas ini.
kami buddhist tidak cepat menghakimi budhist yg masuk islam gara2 berkahwin melayu sebagai kayu api neraka. ajaran Buddha menegah kami dari menghakimi, dan menyatakan satu kepastian : pahala dosa itu harta masing2, dan label agama tidak akan mempengaruhi balasan karma buruk.
keselamatan,dlm pandangan Buddhist hanya pada pembasmian lobha (tamak haloba), moha (kejahilan) & dosa (hasad dengki)
12 October 2009 at 10:18 pm
ala.. biarkan lar sapurna tu.. dari awal lg dia tak percaya kepada kewujudan tuhan.. dia tak percaya kewujudan hari kiamat(syurga dan neraka).. jadi dia akan anggap ajaran islam x betul. sebabnya senang jer.. dia tidak percayakan tuhan(alam ghaib)..
dia tahu ajaran agama islam..masalahnya dia tahu dari belakang ke depan..seperti ajar budak kecil membaca sebelum di ajar mengeja..
peace
17 October 2009 at 12:05 pm
sampuna,terang2 ko mmg xpaham APA ITU ISLAM..better ko g mngaji dulu abes2 pasai islam..toksah le nak memperlekeh kan agama islam sesuka ati ko je..
btw, kami xde sikit pn nk merendah2 kan agama kamu…
disamping ko bangge ngn agama budhha ko tu..at least tlg hormat agama laen..toksah nak gelak xtentu pasa
lastly, moge ko d panjang kan umur, d lembut kan hati, n mudah2 an di beri hidayah oleh ALLAH…insyaAllah
1 November 2009 at 9:32 am
sy tak memperlekehkan saper2.sy tak juga menyombong dgn ajaran Buddha di sini.
sy cuma nak menyampaikan mesej jgn suka menghakimi selimah.
anda semua tidak berhak menghakimi siapa2 kerana anda bukan YANG BERHAK.