sabar je lew

semalam hari yang amat penat bagi aku.. dalam seminggu nie banyak sangat perkara yang menguji kebencian aku. hal di opis.. hal kawan-kawan.. hal masa depan.. hmm..

hal di opis dari dulu memang menjadi topik hangat untuk aku dan part timer yang lain. dan orang yang suka buat hal dengan aku.. let say we call her rony. ikutkan umur, rony nie memang dah tua selayaknya makcik untuk aku. dia nie Tuhan dah bagi sakit kronik. tapi.. tak tau la ape punya pangai orang tua nie masih tak sedar diri dengan petunjuk yang Allah bagi. aku nie tak pernah amik port hal-hal opis nie. mungkin malas nak campur dengan senior. tapi semalam.. sekali lagi aku harus.. harus bersabar dengan perangai buruk rony nie. aku duk dengar la dia ngumpat. Ya Allah.. pekakkan la telinga ku dpd mendengar umpat keji dan hinaan manusia. dlu.. pernah dia ngumpat my frenz in front of me. konon-konon dia je yg bagus dlm bab keja. ya rabbi.. depan aku duk kutuk kwn aku. ape punya pangai la. ingat aku nak termakan kata dia la tue. bodow je! aku kalu nak type dia punya umpat keji.. astaga.. letih ah. dah tak larat nak dgr sebab cerita akan bertukar ganti. esok-esok umpat org lain. esok org lain plak. heh! “rumah kata pergi, kubur kata mari” sedar-sedar la diri! sabar.. sabar.

yg nie pula kisah seorang kawan luar opis. aku baru sampai umah kul 6.55pm. it’s late and raining. then she call me. bla bla bla cepat la datang bla bla.. aku nak gie shopping sebelum gerak.. pastu aku jawab. “kan tengah hujan nie. aku sampai lepas maghrib la. sabar la.. ye la.. aku tau la.. aku nak semayang dulu kang pas maghrib aku gerak la..”. isk.. tiba-tiba je aku geram. berulang kali aku cakap tak pepaham gak.

tapi best woo malam tadi.. macam-macam benda aku belajar. benda yang memang disebutkan di dalam Quran. orang macam aku gemar la kaji untuk tau lebih lanjut. dari gombak dah kul 3 lebih. adoi.. hati plak rasa tak sedap. ye la.. time pagi macam nie la benda-benda halus nie suka merayau. sampai umah aku terus bersihkan kaki, wudhuk, isyak then sunat taubat. memang tak bole nak tedo. ikan aku dah mati 4 ekor lak tue. lastly, kul 5.00am aku tedo ditemani lampu. bila bangun pagi tadi aku rasa air mata aku mengalir dan bantal aku basah. isk.. nape lak nie? aku macam pelik. aku memang tak bole ingat apa-apa mimpi masa aku tedo kul 5 tue.

pagi tadi aku bangun dengan rasa yang segar dan bertenaga macam mendapat nafas baru.

“Ya Allah.. Kau jadikan lah hambamu ini dikalangan kekasih dan tetamu yg Kau sayangi. terimalah taubatku ya Allah. kuatkan lah semangatku, tabahkan lah hatiku, kukuhkan lah imanku agar aku mampu menghadapi segala rintangan dan dugaan di dunia dan akhirat. ya Allah.. semoga tubuhku sihat semula ya Allah. menjalani kehidupan ini dengan lebih bahagia ya Allah. kuatkan lah semangatku agar aku mampu melawan anasir jahat yg dituju kepada hambamu ini. ya Allah ya Robbalalamin.. tiada tuhan yang ku sembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah. amin..”

One thought on “sabar je lew

  1. baca surah al-jin. cari ayat yang menceritakan tentang Nabi Sulaiman dan para jin. jika diamalkan.. insyaallah.. hanya yang yakin pada -Nya sahaja pasti dapat.

Comments are closed.