Kisah Benar: Ahli Bomba dan Kemalangan Ngeri

Posted on 19/02/2008 by


Semalam sewaktu saya dalam perjalanan pulang, dalam kereta, saya dengar satu cerita yang sungguh dahsyat. Cerita ini diceritakan oleh seorang ahli bomba dari Utara Semenanjung.

Satu hari beliau dan rakan-rakan telah menerima satu panggilan palsu berkenaan satu kemalangan yang telah berlaku di lebuhraya Utara Selatan. Oleh kerana untuk mengesahkannya maka beliau dan rakan2 telah ke tempat yang dikatakan oleh pemanggil. Tetapi tiada apa yang terjadi disana.

Dalam perjalanan pulang, waktu itu jam 1 pagi, hujan turun renyai-renyai. Di satu persimpangan susur keluar lebuhraya, mereka ternampak sebuah MPV mewah yang terbalik dan remuk sekali kerana melanggar divider yang tajam. Mereka segera turun dan melihat kemalangan itu dengan niat ingin menolong kiranya ada yang terselamat. Tapi apa yang mereka saksikan sungguh dahsyat dan menyayat hati. Sesuatu yang tidak tergambarkan dahsyatnya. Mereka jadi terkedu, tergamam dan tiada sepatah perkataan pun yang dapat menggambarkan betapa dahsyatnya kejadian itu. Semoga Allah melindungi kita semua dari kejadian yang seumpama ini.

Pemandu MPV mewah itu telahpun mati terkulai di kerusi pemandu kerana kecederaan parah di kepala. MPV tersebut begitu remuk sehingga bumbungnya menhimpit pemandu dan kesemua penumpang di dalamnya. Di bahagian belakang MPV mewah tersebut terdapat 3 susuk tubuh manusia. Seorang wanita dalam 40an dan dua lelaki dalam 20an. Tidak terdapat seurat benang pun pada tubuh mereka. Bogel-sebogelnya! Wanita dan salah seorang lelaki itu dalam keadaan berpelukan, kepala mereka pecah, darah menyembur di merata tempat, tulang rusuk mereka hancur dan tikam menikam antara satu sama lain.

Dahsyat sekali. Tulang punggung wanita itu pula hancur. Lebih dahsyat lagi dengan jelasnya mereka lihat z***r lelaki itu masih di dalam kemaluan wanita itu. Mereka langsung tidak dapat dipisahkan. Lelaki yang seorang lagi sedang dalam nazak dengan kecederaan parah di kepala, dan sayup-sayup kedengan suaranya memanggil “mummy… mummy… mummy…”. Pemuda yang melekat pada perempuan itu masih memegang z***r lelaki yang nazak. Ahli bomba itu terjelepuk. Tidak pernah dalam hidupnya terbayang akan terjumpa keadaan seperti ini. Dengan semangat dari kawan-kawan, beliau segera bangun dan mengambil gergaji besi untuk memotong kenderaan yang remuk itu. Mereka mesti melakukannya secepat mungkin, sebelum kejadian yang memalukan itu dilihat oleh orang ramai.

Dalam kegelapan malam itu mereka bertungkus-lumus membuat apa yang patut. Ketika itulah tiba-tiba bulu roma ahli bomba itu meremang naik, badan nya menjadi seram sejuk dan dada berdebar kencang. Sambil bekerja, dengan jelas dari sudut mata beliau, kelibat satu makhluk hitam yang sungguh besar memegang pedang dengan muka yang sungguh bengis dan berang, nafasnya mendengus radang, mundar-mandir dan mengelilingi kawasan kemalangan dengan gaya orang yang tersangat marah. Ahli bomba itu berkata di dalam hati “Ya Allah, besarnya kekuasaan-Mu. Mungkin inilah dia malaikal maut yang dikatakan itu”. Mereka mengeluarkan mayat-mayat tersebut satu persatu kecuali mayat wanita dan lelaki yang berpelukan itu tidak dapat dipisahkan lagi.

Pada leher wanita tersebut terkalung tasbih yang memancar apabila terkena cahaya. Ahli bomba itu melihat dengan jelas terdapat ukiran salib pada setiap butiran tasbih tersebut akibat pancaran cahaya bulan. Astaghfirullahhalazim!! MasyaAllah!! Apakah yang telah terjadi? Selepas memeriksa dukumen pengenalan diri mayat2 tersebut, jelaslah bahawa wanita itu adalah ibu kepada kedua-dua lelaki tersebut. Agama yang tertera dalamnya ialah Islam dan nama-nama mereka didahului dengan Mohd dan Nur.

Beginilah akibatnya orang yang telah melampaui batas melepasi garisan yang telah ditetapkan oleh Allah. Balasan Allah terlalu pantas sehingga kita tidak sedar ianya datang. Begitu juga orang yang menyebarkan dosa dan maksiat insan lain. Apa yang akan terjadi jika orang lain terpengaruh dengan apa yang dilihat? Mereka akan melakukan kemungkaran hasil pengaruh kita. Selagi mereka melakukanya selagi itu kita mendapat bahagian dari kemungkarannya itu.

Apakah akan terjadi jika mereka melahirkan anak luar nikah? Itulah tanggungan kita hinggalah ke akhir hayat mereka dan cucu cicit mereka. Akan datang apabila kita telah berumur, janganlah kita tanya.. mengapa musibah terjadi kepada kita? mengapa anakku cacat? mengapa aku, anakku dan cucuku kena kanser? mengapa berlaku kemalangan yang dahsyat hingga mencacatkan aku, anakku dan ahli keluargaku? mengapa aku di tipu? mengapa aku, anakku dan ahli keluargaku dirompak, dirogol, dicederakan? mengapa ahli keluargaku melakukan jenayah, dipenjara dan dihukum? Sesungguhnya Allah itu maha adil.

Dia akan membalas setiap apa yang kita lakukan secara sedar atau tidak. Bertaubat dan kembalilah ke jalan yang diredai. Membuat dosa adalah fitrah manusia. Allah akan mengampunkan dosa kita kepada-Nya walaupun sebesar zarah. Tetapi berbangga dengan dosa yang kita lakukan dan mempengaruhi manusia lain untuk sama membuat dosa adalah seburuk-buruk dosa dan hutang dosa ini bertambah selagi manusia yang kita pengaruhi itu membuatnya akibat kita.

Wallahhualam.

About these ads
Posted in: Article