MURTAD: Selimah Mat buried according to Buddhist rites

selimah mat

KANGAR: A Malay woman who died in Kampung Guar Musang, near here, on June 12 was buried according to Buddhist rites in the village.

This followed the Perlis Religious Affairs Department’s decision that the woman, Selimah Mat, 78, was no longer a Muslim at the time of her death although her identity card states her religion as Islam.

Perlis Syariah High Court judge, Zaini Abd Rahim when met by Bernama today, confirmed that the woman did not profess the Islamic faith and could be buried according to Buddhist rites.

The younger sister of the deceased, Kiah @ Rokiah Mat, 75, claimed that when Selimah was 16, she was taken to Thailand by someone and returned eight years later with a three-year-old son.

Rokiah said her sister admitted to her of having married a Buddhist man.

“I had asked her to return to Islam but she remained non-committal,” she said.

Rokiah also claimed on having seen Selimah entered the Buddhist temple in the village to engage in religious activities like the other Buddhists in the village.

She said she had also seen a photograph of her sister and her husband in a Buddhist initiation ceremony for the couple’s son, Aisok a/l Elan, when he was 20.

Last Thursday, Aisok sought permission from the Mata Ayer police station, near here, to bury his mother according to Buddhist rites.

Aisok said his mother had before asked that she be buried and not cremated in the event of her death.
————————————–
Versi Bahasa Melayu:-

MURTAD: Selimah Mat dikebumi ikut amalan Buddha
KANGAR: Mahkamah Rendah Syariah di sini, semalam memutuskan mayat warga emas berketurunan Melayu dikenali Selimah Mat dikebumikan mengikut amalan Buddha selepas mendapati si mati tidak lagi mengamalkan ajaran Islam selepas berkahwin sejak 62 tahun lalu.

Selimah Mat

Mengikut laporan, Selimah, 78, adalah berketurunan Melayu berdasarkan identiti pada kad pengenalannya yang beragama Islam. Identitinya itu dikesan apabila anak lelakinya, Aisok a/l Elan, membuat laporan polis mengenai kematian ibunya di Balai Polis Mata Ayer, dekat sini, 12 Jun lalu.

Selimah dari Kampung Panggas, Chuping, dekat sini dikatakan dibawa lari ke Thailand dan berkahwin dengan seorang lelaki Thai berketurunan Buddha dikenali sebagai Elan ketika berusia 16 tahun serta menetap di negara jiran.

Bagaimanapun, si mati dikatakan pulang semula ke kampung halaman suaminya di Kampung Guar Musang, di sini dengan membawa pulang seorang anak perempuan berusia tiga tahun pada 1954 lalu.

Pasangan itu mempunyai dua anak iaitu Aisok, 53 dan seorang perempuan berusia 58 tahun.

Hakim Mahkamah Syariah, Zaini Abdul Rahim, menyatakan mahkamah berpuas hati dengan keterangan daripada pihak Jabatan Agama Islam Perlis (Jaips) berhubung status si mati yang sudah tidak mengamalkan ajaran Islam dan membenarkan pengebumian mayat wanita itu dilakukan mengikut amalan Buddha.

Related:
MURTAD: Azlina Jailani @ Lina Joy
MURTAD: Siti Fatimah @ Tan Ean Huang
MURTAD: Islam dihina di Malaysia
MURTAD: Permohonan Siti Fatimah diterima

67 thoughts on “MURTAD: Selimah Mat buried according to Buddhist rites

  1. Salam, ……tahniah tuan-tuan boleh berbincang antara agama di sini, kamu dengan agama kamu, aku dengan agama aku, aku , aku tidak menyembah apa yang kamu sembah dan kamu jua tidak menyembah apa yang aku sembah…..dimana terdapat menghormati antara agama sesama agama …tiada maksud memperlekeh, menhina, apa pula menyombong lagi lah jauh,

  2. * tO: Sampuna

    Semoga mendapat pengajaran daripada kisah yanng dikepilkan. Baca dan fahami melalui mata hati.Baca hingga habis 🙂

    Balaslah kejahatan dengan Kebaikan

    Di satu sudut pasar Madinah Al- Munawarah ada seorang pengemis Yahudi buta. Hari demi hari apabila ada orang yang mendekatinya dia selalu berkata, “Wahai saudaraku janganlah kamu dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya.”

    Namun tanpa disedari pengemis Yahudi buta, setiap pagi Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawa makanan. Tanpa berkata sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapkan makanan yang dibawanya kepada pengemis itu walaupun pengemis itu selalu berpesan agar tidak mendekati orang yang bernama Muhammad. Begitulah yang dilakukan oleh baginda pada setiap hari sehinggalah ke saat kewafatannya.

    Setelah kewafatan Rasulullah SAW, tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu. Suatu hari Abu Bakar Radhiallahu Anhu (RA) berkunjung ke rumah anaknya Aisyah. Beliau bertanya kepada anaknya, “Anakku adakah sunnah kekasihku yang belum aku kerjakan?”

    Aisyah menjawab pertayaan ayahnya, “Wahai ayahanda, engkau adalah seorang ahli sunnah dan hampir tidak ada satu sunnah pun yang belum ayahanda lakukan kecuali satu sunnah saja.”

    “Apakah itu?”, tanya Abu Bakar RA.

    “Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke hujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang berada di sana,” kata Aisyah.

    Keesokan harinya Abu Bakar RA pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikannya kepada pengemis itu. Beliau mendatangi pengemis itu dan memberikan makanan itu kepadanya.

    Ketika Abu Bakar RA mulai menyuapkan nasi, si pengemis itu marah sambil berteriak, “Siapakah kamu?”

    Abu Bakar RA menjawab, “Aku orang yang biasa.”

    “Bukan! Engkau bukan orang yang biasa mendatangiku,” jawab si pengemis buta itu.

    “Apabila dia datang kepadaku, tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapkan aku tetapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut,” pengemis itu melanjutkan perkataannya.

    Abu Bakar RA tidak dapat menahan air matanya. Beliau menangis sambil berkata kepada pengemis itu, “Aku memang bukan orang yang biasa datang padamu, aku adalah salah seorang daripada sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada lagi. Beliau adalah Muhammad Rasulullah SAW.”

    Setelah pengemis itu mendengar cerita Abu Bakar RA, dia pun menangis dan kemudian berkata, “Benarkah demikian? Selama ini aku selalu menghinanya dan memfitnahnya. Dia tidak pernah memarahiku walau sedikit pun, malah dia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi. Dia begitu mulia..”

    Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadah dihadapan Abu Bakar RA.

    – Artikel iluvislam.com

    thank you😉

  3. ASSALAMUALAIKUM n SALAM SEJAHTERA SEMUA,,

    nak share ckit link dr http://www.webspawner.com/users/insaflah/
    (senang2 nanti usha la link ats ni..bg non-muslim..biakan mereka..dowg x diberikan ptnjok olehNya..aldo skuat n sebanyak mne pn dye tw psl agama Islam tp klu Tuhan x bg ptnjuk n hidayah kat dye, dye xkan dpt fhm apa erti Islam sbnr..yg dye tw org2 yg menganut agama Islam..n mb dye tgk perspektif dr p’watakan sso individu yg memeluk agama Islam lagaknya x sprti apa yg diajarkan dlm agamanya..Islam itu bnr…jgn melihat kpd owg yg menganut..ttpi agama yg di anuti..insyaALLAH..wallahua’lam missawab..alhamdulillah,sy dilahirkan dlm Islam..sy x bgitu alim n tw ttg Islam coz byk bnda yg sy kne tw n blaja tok p’thnkan ilmu di dada..tp sy yakin..sgt yakin ALLAH itu ada..DIA sentiasa disisi kita..bila sy rse ssh n sng sy sntiasa dpt rse bhwa ALLAH disisi sy..kte xp’lu melihat hanya p’lu merasa…kasih sayang Nya pd kita..kte blh rse..insyaALLAH..=)..dunia pn nk akhr zaman..mmg da t’tulis dalam al-quran bhwa akan ada owg2 yg b’tanya n mula ragu2 di mana ALLAH..jd,muhasabah la diri masing2..kte kat dunia x lama..dunia ni hanya pentas lakonan n hanya lah pnjmn tok kte sementara shj..jgn t’lalu ujub & takbur..apa yg anda miliki b’syukurlah..)

    Saudaraku kaum muslimin.
    Beberapa bulan lepas saya telah menulis artikel peringatan bertajuk TAHUN GEMPAR 2005. Berbagai maklum balas yang saya terima dari pembaca. Yang paling banyak ialah ungkapan “ Betul ke? ”.Sinis dan tidak percaya. Khusus untuk mereka, suka saya membawa jawapan Saidina Ali r.a ketika menjawab tempelak seorang Yahudi. Yahudi itu berkata “ Wahai Ali, adakah kamu pasti akan masuk syurga dengan sembahyang (dll amalan Islam)?” Jawab Saidina Ali r.a mahfumnya “ Andai kata syurga dan neraka itu tiada maka saya dan kamu tidak rugi apa-apa..tetapi kalau benar wujud syurga dan neraka…insyaAllah saya berjaya dan kamu akan celaka”
    Demikianlah peristiwa-peristiwa yang saya garapkan dalam artikel yang lepas dengan merujuk kepada beberapa kitab dan pandangan mereka yang jujur dan warak. Konsep jawapan saya juga sama. Jawapan saya “ Jika semua itu tidak berlaku..Alhamdulillah tetapi andai kata satu demi satu peristiwa-peristiwa tersebut terjadi, adakah kita mampu menghadapi tanpa persediaan?”

    1. sampuna:I do not want to judge anyone. I want to tell about the Antichrist is someone who will put this man on earth very soon and people will follow it are people who have no religion but I believe that human beings regardless of religion Buddhism, Islam and others will soon discover the true path of Allah swt who is the one that will help human when the antichrist arrive..

  4. sampuna,terang2 ko mmg xpaham APA ITU ISLAM..better ko g mngaji dulu abes2 pasai islam..toksah le nak memperlekeh kan agama islam sesuka ati ko je..
    btw, kami xde sikit pn nk merendah2 kan agama kamu…
    disamping ko bangge ngn agama budhha ko tu..at least tlg hormat agama laen..toksah nak gelak xtentu pasa

    lastly, moge ko d panjang kan umur, d lembut kan hati, n mudah2 an di beri hidayah oleh ALLAH…insyaAllah

    1. sy tak memperlekehkan saper2.sy tak juga menyombong dgn ajaran Buddha di sini.

      sy cuma nak menyampaikan mesej jgn suka menghakimi selimah.

      anda semua tidak berhak menghakimi siapa2 kerana anda bukan YANG BERHAK.

Comments are closed.