BIZZ: “Idris bersikap kebudak-budakan”

Ketua Pegawai Eksekutif, AirAsia Datuk Tony Fernandes berkata rakan sejawatnya dalam Malaysia Airlines (MAS) bersikap “kebudak-budakan” kerana menarik balik diskaun lumayan yang dinikmatinya dalam penerbangan MAS.

Katanya, diskaun seperti itu sebenarnya “amalan standard” serupa dengan yang diberikan kepadanya oleh syarikat penerbangan seperti Cathay Pacific, Virgin, Qantas dan sebagainya.

“Ia adalah budi bahasa yang dihulurkan kepada CEO syarikat penerbangan. Sama seperti dalam muzik industri, saya memberikan CD percuma kepada Warner Music atau sebaliknya,” kata Fernandes.

Pengarah Urusan dan CEO MAS, Datuk Seri Idris Jala, dalam suratnya kepada Fernandes bertarikh 28 Mei, mengumumkan keputusan pengurusan syarikat penerbangan itu untuk menarik balik diskaun perjalanan Fernandes.

Dalam suratnya Idris berkata: “Ramai pekerja kami merasa amat tersinggung dan kecewa dengan apa yang mereka baca di akhbar. Perasaan marah di kalangan pekerja ini semakin meningkat, begitu juga dengan tekanan dari pihak kesatuan setiap hari”.

Beliau juga berkata ekoran banyak kritikan Fernandes terhadap MAS, pihak pengurusan tiada pilihan selain menarik balik keistimewaan perjalanan berkuatkuasa 1 Jun.

Bagaimanapun Fernandes dalam reaksinya terhadap keputusan oleh seteru dalam perniagaannya itu berkata kritikannya terhadap MAS dicetuskan semata-mata oleh gesaan AirAsia supaya syarikat penerbangan negara itu “bersaing secara sihat”.

“Apa yang saya katakan cuma MAS perlu memberikan kami peluang untuk bersaing secara sihat. Contohnya MAS sentiasa menentang penerbangan AirAsia ke Singapura,” kata Fernandes semasa merujuk kepada isu utama bagi dua syarikat penerbangan itu, iaitu apa yang dilihat sebagai laluan paling menguntungkan di rantau ini.

Ditanya sekiranya beliau percaya kesatuan sekerja MAS yang menekan syarikat penerbangan itu untuk menarik balik diskaun 50 peratus bagi Kelas Pertama/Perniagaan dan 75 peratus bagi kelas Ekonomi, Fernandes berkata: “Kami hanya mahu diberi layanan adil. Apa gunanya untuk perkara ini dijadikan terlalu bersifat peribadi?” katanya.

Pelopor syarikat penerbangan tambang murah yang lantang bercakap itu berkata beliau memberikan sepenuh tumpuan kepada perniagaannya dan pemegang saham AirAsia, sambil menambah, “Orang yang tidak sukakan saya akan sentiasa mencari jalan untuk tidak menyukai saya.”

Ditanya sama ada tindakan MAS menarik balik diskaun yang diberikan kepadanya untuk menaiki penerbangan syarikat kebangsaan itu mendatangkan kesan kepadanya, Fernandes berkata “Saya tidak menggunakannya sangat, jadi tidak mengapalah.”

2 thoughts on “BIZZ: “Idris bersikap kebudak-budakan”

  1. mungkin ini juga ‘amalan standard’ yang dimaksudkan… ngehngehngehngeh…😉

  2. Came across this interesting comment at MP Wee Choo Keong’s blog at http://weechookeong.blogspot.com/

    “Dear MP Choo Keong,
    Sorry to differ from the topic which is being discussed at the moment. If you have the chance in the future, can you please ask the Minister of Transport, Dato’ Ong Tee Keat on why or the relevance he brought 10 members of his entourage (4-5 were from his office) to to Haikou, China on 12 June 2008 to a trip fully sponsored by AirAsia? From what I heard MOT was the guest of honour and at the event and that he was given first class treatment during the trip as the airline’s big boss knew it was the soft way to MOT’s heart (the minister was from the Hainanese descendants and the trip was supposed to take him through his motherland!)

    They knew it was the only time that they could ‘brain wash’ MOT hence they’ve used the solid hours in the plane and during the trip to get their messages across & registered. Its alright for him to go, but why did he have to bring the officials from his office or a big entourage for the trip?? Didnt they have anything better to do in the office?

    Can you also ask MOT what’s the status on AirAsia – MAB debt settlement? Will now MOT say that he was misquoted or miscalculated or the amount the mentioned earlier were inaccurate? Cant blame if the taiko is more biased now🙂

    And i’ve heard from the industry that that Tourism Ministry in the past (under diffrent leadership) has funded many regional ‘joint marketing advertising’ campaigns for the airline. Why is the need of this? Isn’t Tourism Ministry’s product (which is a country = Malaysia) bigger than any routes which an airline could offer? They are capable to stand on their own so why spend millions of ringgit on a public listed company in the name to promote the country??

    P/S : Wonder what’s next in the saga, perhaps the airline’s big boss will be going around to buy dinner for all the MPs and get them to be on his side?”

Comments are closed.