Doa

Doa (6): Himpunan doa dalam Islam

>> DOA mohon keampunan dan rahmat Allah
“Ya Tuhan kami, kami sudah beriman, maka ampunilah kami dan berilah kami rahmat dan Engkau adalah Pemberi rahmat yang terbaik”. (Surah al-Mukminun ayat 109)

>> DOA mohon tidak dijadikan penolong bagi orang yang berdosa
Nabi Musa berkata: “Ya Tuhanku, demi nikmat yang Engkau anugerahkan kepadaku, aku sekali-kali tidak menjadi penolong bagi orang yang berdosa”. (Surah al-Qasas ayat 17)

>> DOA mohon diberi ilham untuk mensyukuri nikmat dan beramal soleh serta dimasukkan ke dalam golongan orang yang soleh
“Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan untuk mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-Mu yang soleh”. (Surah an-Naml ayat 19)

>> DOA mohon ampunan kerana menganiaya diri sendiri
“Musa berdoa: “Ya Tuhanku, sesungguhnya aku sudah menganiaya diriku sendiri kerana itu ampunilah aku”. Maka Allah mengampuninya, sesungguhnya Allah Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Surah al-Qasas ayat 16)

>> DOA mohon dilapangkan dada dan dimudahkan segala urusan
Nabi Musa berkata: “Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku dan mudahkanlah untukku urusanku”. (Surah Thaha ayat 25-26)

>> DOA mohon keampunan diri, ibu bapa dan orang beriman pada hari kiamat
“Ya Tuhan kami, berilah keampunan kepadaku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang Mukmin pada hari terjadinya hari kiamat”. (Surah Ibrahim ayat 41)

>> DOA diselamatkan daripada perbuatan maksiat dan dosa
Luth berdoa: “Ya Tuhanku selamatkanlah aku berserta keluargaku dan akibat perbuatan yang mereka kerjakan”. (Surah Asy-Syu’ara ayat 169)