Panda_Cub_from_Wolong,_Sichuan,_China

Kampungku yang dulunya Melayu..

RUTIN di setiap minggu atau 2 minggu sekali saya akan pulang ke kampung di Tampin, Negeri Sembilan.

Tergerak pula hati untuk meninjau keadaan tanah yang belum dapat diusahakan terletak di kaki perumahan Taman Indah.

Tampin sudah banyak berubah. Seingat saya, semasa saya masih budak, perumahan di Taman Indah belum begitu maju malah belum ramai orang mahu duduk di kawasan itu.

Banyak sangat perubahannya. Seingat saya juga, di kawasan itu dululah tempat saya dan arwah bapa mengutip buah-buahan di kebun berdekatan.

Namun, hari ini yang menggantikannya adalah rumah teres 2 tingkat, kalau di KL layaknya seperti semi-D.

Dari pintu masuk rumah pertama di Taman Indah hinggalah sampai ke Sekolah Menengah Taman Indah (SMTI), kesemuanya dipelopori kaum Cina.

Bagaimana saya tahu? Kerana di depan rumah mereka didirikan tokong mahupun yang suka membela anjing.

Mana perginya perumahan Melayu? Dari setahun ke setahun perumahan itu mula dibanjiri kaum Cina. Sudahlah kerajaan zaman dulu memberi peluang membina penempatan di Kg Baru hinggalah sampai ke kaki Gunung Tampin pun, kaum itu juga yang monopoli.

Kini, perumahan Taman Indah pula jadi sasaran. Belum lagi jika saya menjenguk di perumahan sekitar bandar Tampin.

Bukan setakat perumahan yang berderet-deret di jalan besar Taman Indah, bahkan deretan kedai juga dimonopoli kaum itu juga.

Mana datangnya mereka ini?

Sewaktu meninjau di dalam kawasan perumahan itu pula, barulah ternampak perumahan Melayu yang boleh dikira dengan jari.

PILIHANRAYA 2013.

Mengimbau ketika pilihanraya umum 2013 (PRU 2013) yang lalu, saya juga mengundi untuk Parlimen Tampin dan DUN Repah. Boleh dikatakan, sejak dulu lagi memang DUN Repah diwakili orang Cina.

Saya tidak mengenali wakil BN atau DAP pada PRU yang lalu. Malah, kedua-dua lelaki dari kaum Cina itu tidak pula mahu berkenal-kenalan dengan masyarakat Melayu terutama orang-orang tua veteran ni. Justeru, saya juga tidak ingin menceritakan perihal wakil politik ini.

Apa yang menarik perhatian saya ialah… kebanjiran orang-orang Cina yang datang mengundi pada hari pengundian di SMTI. MasyaAllah..sangat ramai! Sekali lagi, mana datangnya mereka ni.

Yang tua agak berkurangan berbanding yang muda belia dengan gaya seperti lanun pun ada.

KELAHIRAN dan KEMATIAN

Saya terbaca mengenai tajuk kecil ini apabila ada di laman Internet yang mengatakan setiap kematian kaum itu tidak atau jarang didaftarkan.

Orang Melayu macam saya selalu kata, jangan berprasangka. Tetapi jika tak da sifat prasangka pada kaum ini, dah lama saya dan keluarga kena pijak-pijak dah.

2 hari lalu, suami saya mengadu. Dia merupakan pekerja kontrak dengan sebuah kedai yang bos dan pekerjanya Cina.  Cuma dia saja lelaki Melayu di situ.

Paling menyakitkan hati, dia dituduh curi barang. Saya sebagai isterinya tak kan tak tahu bila masa pula suami saya bawa balik barang ke rumah. Sudah la pergi kerja pun naik motor cabuk. Macam mana pula nak bawa keluar pelbagai barang.

Paling buat saya benci, ketika suami saya bercuti dari kerja di kedai itu selama 15 hari kerana dipanggil untuk kerja luar.

Barang hilang pun still tuduh suami saya!? Apahal diaorang ni. Last-last saya nasihatkan suami, berhentilah kerja.

Tak sanggup saya tengok bila suami pulang kerja dengan muka monyok dan tertekan selain bergaduh dengan pekerja Cina yang sama level dengan dia tapi berlagak bos!

Cukup-cukuplah orang Melayu jadi anjing suruhan seperti mana yang suami saya diperlakukan.

PEMANTAUAN

Jika saya mempunyai kuasa di jabatan pendaftaran, jabatan imigresen, jabatan kastam, jabatan perangkaan.. saya teringin benar untuk gali maklumat mengenai kebanjiran kaum Cina di Tampin, Negeri Sembilan.

Menerusi keempat-empat jabatan terbabit, membolehkan kita memantau kedatangan penduduk luar, statistik keluarga dan kelahiran serta kematian mana-mana kaum sekali pun.

Kerajaan hari ini perlu sedar, kebanjiran kaum asing mampu melumpuhkan ekonomi negara kerana peluang masyarakat pribumi tertutup dan perlu bersaing dengan mereka ini.

Justeru, bukan setakat warga Indonesia, Bangla, Myanmar, India, Vietnam, Kemboja, Filipina saja yang perlu dipantau.

Jadikan Pulau Pinang hari ini sebagai model kejatuhan negeri itu ke tangan orang Cina sedangkan satu ketika dulu, Pulau Pinang terkenal dengan golongan mamak – mamu atau mami.

Waallahhualam.

One thought on “Kampungku yang dulunya Melayu..

Comments are closed.